تکمیل ظرفیت ۱۰۰ درصدی واحد‌های اقامتی مشهد در دهه پایانی صفر شرایط جذب امریه سربازی اعزام آبان ۱۴۰۳ توسط دانشگاه تهران اعلام شد پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (دوشنبه، ۲۹ مرداد ۱۴۰۳) | روند نسبی افزایش دما تا روز‌های پایانی هفته جاری تقاضای سفر از مرز‌های زمینی اربعین ۱۶ درصد افزایش یافت بازگشت رایگان زائران اربعین به مرز مهران قتل مادرزن جوان زیر چرخ‌ خودروی داماد در مشهد اطلاعیه ستاد اربعین: زائران در صورت مفقودی گذرنامه، با شماره ۱۲۸ تماس بگیرند انتقاد وزیر پیشنهادی آموزش‌وپرورش از رتبه‌بندی ناقص معلمان؛ «کام معلمان شیرین نشد» درگیری مرگبار در زندان قزلحصار کرج انتخاب اولویت‌های دوم هدایت تحصیلی دانش‌آموزان به کجا رسید؟ عادت‌هایی غلط که علت بروز نیمی از سرطان‌ها هستند کمبود کلاس و مدرسه زیر سایه افزایش مهاجرت‌ها زائران پیاده‌روی اربعین دارو‌های مصرفی خود را حداقل به‌اندازه مصرف ۱۰ روز به همراه داشته باشند بازگشت یک میلیون زائر اربعین به کشور اعطای وام پیش ثبت‌نام خودرو روی میز سازمان بازرسی کل کشور ایرانی‌ها صاحب پلتفرم جدید سلامت شدند | راه اندازی اپراتور ملی سلامت افزایش بدهی بیمه‌ها به داروخانه‌ها زائران پیاده برای پیشگیری از ضعف بدنی، از مصرف زیاد سردی‌ها پرهیز کنند  گلایه شهروندان از قطعی چندساعته جریان برق در برخی محلات مشهد| خاموشیِ «چراغ‌خاموش»!
سرخط خبرها

زائران پیاده برای پیشگیری از ضعف بدنی، از مصرف زیاد سردی‌ها پرهیز کنند 

  • کد خبر: ۲۴۶۰۴۷
  • ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۵
زائران پیاده برای پیشگیری از ضعف بدنی، از مصرف زیاد سردی‌ها پرهیز کنند 
عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: پیاده‌روی اربعین به‌دلیل طولانی‌بودن مسافت و گرم‌بودن هوا نیاز به قوای جسمانی قوی دارد؛ از این رو زائران عزیز برای پیشگیری از ضعف بدنی، از مصرف سردی‌ها مثل ماست و دوغ و نیز نوشابه پرهیز کنند.

به گزارش شهرآرانیوز، دکتر فاطمه محجوب با اشاره به اینکه زائران اربعین بهتر است، برای پیشگیری از ضعف، هر یکی‌دو ساعت، یک قاشق مرباخوری عسل را در دهان بگذارند و صبر کنند تا خودش به‌آرامی آب شود، خطاب به زائران بیان کرد: پودر بادام و شـکر را مسـاوی مخلوط کنید و در موارد لازم میل کنید. اگر مزاج سـردی دارید می‌توانید کنجد یا پودر نارگیل را هم به این ترکیب اضـافه کنید یا به جای شکر از عسل استفاده کنید. 

وی با بیان اینکه ترکیبی از مغز‌ها و به ویژه بادام؛ نخودچی؛ کشـمش یا مویز؛ انجیر خشـک؛ خرمای خشـک، توت خشـک، گندم برشـته، شـاهدانه و ... همراه داشـته باشـید و در طول مسـیر، آهسـته و پیوسـته و با جویدن زیاد میل کنید، اظهار کرد: در صـورت ضـعف زیاد، در وعده صـبحانه یکی دو عدد تخم مرغ میل کنید و همچنین برای وعده‌های دیگر سـعی کنید از غذا‌های حاوی گوشـت گوسـفند اسـتفاده کنید.  

محجوب با اشاره به اینکه اگر مشـکل خاصـی به ویژه به لحاظ گوارشـی نـداریـد از غـذاهـای چرب‌تر و مقوی‌تر عراقی هـا مـاننـد خوراک کلـه پـاچـه، خوراک قلم گـاو و حُمُص هم استفاده کنید، بیان کرد: ماسـاژ قلب و صـورت با گلاب و اسـتنشـاق گلاب را چند بار در روز انجام دهید تا قوت قلب کافی برای ادامه مسیر داشته باشید. 

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه زمانی که دچار افت قند یا افت فشـار میشـوید کمی عسـل را داخل دهان بگذارید تا کم کم آب شـود یا یـک عـدد خرمـا را در دهـان نگهـداریـد تـا کم کم جـذب شـــود یـا این کـه مقـدار کمی نمـک را در دهـان مزّه کنید، اظهار کرد: خرما‌های آغشـته به ارده یا خرماکنجدی عراقی‌ها گزینه‌های مناسـبی برای رفع ضـعف هسـتند ولی افراد گرم‌مزاج باید در مصرف آن‌ها احتیاط کنند.

وی با تأکید بر اینکه اگر مشـکل ضعف جسمانی به طور معمول برایتان اتفاق می‌افتد، همراه‌داشـتن و مصـرف دارو‌های مقوی مانند انواع مولتی‌ویتامین‌های خوراکی یا تزریقی هم گزینه مناسبی است، عنوان کرد: به‌خاطر پیاده‌روی طولانی و تعرق زیاد برخی از افراد از تعریق بدبو رنج می‌برند که برای مدیریت این موضوع بهتر است مصرف غذا‌های چرب، تند، غلیظ و دیرهضم را کاهش دهید؛ غذا‌هایی مانند پیاز و شنبلیله را که بوی بدن را بد می‌کنند، کمتر مصرف کنید. 

افزودن گلاب و دارچین یا هل به خوراکی‌ها، بوی بدن را بهتر می‌کند 

محجوب با اشاره به اینکه زائران برای بهتر شدن بوی بدن می‌توانند مقـداری گلاب یـا دارچین یـا هـل بـه خوراکی‌هـای خود اضـــافـه کنند، گفت: بـه ویژه خوردن دارچین نـاشـــتـا برای این موضوع مفیـد اســـت؛ بنابراین می‌توانید پودر دارچین را به همراه داشته باشید و در طول سفر، در وعده صبحانه همراه چای مصرف کنید.

وی با بیان اینکه مصرف روزانه کرفس و زردآلوی تازه یا خیسانده برگه آن از مدتی قبل از سفر هم مفید است، گفت: مدتی قبل از سـفر، بعد از اسـتحمام، لیف را به سـرکه یا آبلیمو آغشـته کنید و روی بدن به ویژه زیربغل و کشـاله ران بکشـید و بعد از چند دقیقه آبکشـی کنید، این کار را در طول سـفر هم می‌توانید ادامه دهید.

محجوب ابراز کرد: ازجمله اقدامات خوب دیگر ماسـاژ و ضـمادکردن نواحی فوق با پودر زاج سـفید، پودر گل سـرخ، پودر برگ سـیب، پودر برگ هلو، پودر پوسـت بالنگ، پودر مرزنجوش اسـت. همچنین اسـتفاده از لباس‌های زیر نخی، تعویض و شـسـتشـوی روزانه آن‌ها و اسـتحمام روزانه هم در حد امکان انجام شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: اگر زائران پیاده دچار بدی بوی پا هستند می‌توانند از چنـد وقـت قبـل از ســـفر، گـاهی حنا را با کمی آبلیمو و نمک خمیر کنید و روی پایتان بگذارید، میزان نمک یک‌پنجم حنا باشد، اگر هم بخواهیـد می‌توانیـد همین مواد را در یـک لگن آب ریختـه و پـاهـا را در آن بگـذاریـد. بـه جـای این مواد می‌توانید از بلوط، پوسـت انار، مازو، مورد، کلپوره، پونه و ... هم اسـتفاده کنید. کافی اسـت هر کدام از این مواد را کمی بجوشـانید و صـاف‌شـده آن را در لگن آب بریزید و پاهایتان را در آن بگذارید. هر بار حدود بیسـت دقیقه پاهایتان در این لگن بماند. حتّی می‌توانید پودرشـده این مواد را به همراه خود داشـته باشـد و در طول سـفر هرگاه شرایط مناسبی فراهم شد، از آن‌ها استفاده کنید. 

وی بیان کرد: اگر برای پیاده‌روی از کفش بسـته مانند کتانی اسـتفاده می‌کنید، می‌توانید مقداری پونه یا کلپوره یا گل سـرخ را نرم آسیاب کنید و به همراه داشته باشید و صبح و عصر مقداری از آن را داخل کفش خود بپاشید.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->